УВАГА ! ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТІВ РІШЕНЬ ТИВРІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ПРО ТРАНСФОРМАЦІЮ ТА ОПТИМІЗАЦІЮ ЗЗСО
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
ПРО ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТІВ РІШЕНЬ ТИВРІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ПРО ТРАНСФОРМАЦІЮ ТА ОПТИМІЗАЦІЮ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Відповідно до статті 32 Закону України “Про повну загальну середню освіту” Тиврівською селищною радою оголошується громадське обговорення проєктів рішень селищної ради щодо оптимізаціїї мережі закладів загальної середньої освіти.
Відповідно до даної статті рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник.
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.
Трансформація шкіл — обов`язкова вимога Закону «Про повну загальну середню освіту». Відповідно до ст.35 Закон передбачає три типи закладів загальної середньої освіти, серед яких вже не буде місця звичним школам. Першокласники розпочинатимуть навчання у початковій школі, учні базової школи ходитимуь до гімназій — це 5-9 класи, а старші - до ліцеїв (відповідно 10-12 класи).
До оптимізації освітніх закладів спонукають три важливі чинники: вимоги освітньої реформи, демографічна ситуація у громаді і фінансово-економічна спроможність громади. Тому, оптимізація малокомплектних шкіл є надзвичайно важливим процесом, метою якого є першочергове завдання - забезпечення кращою якістю навчання та можливостями для учнів, а також раціональне використання коштів.
Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.
Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.
Для започаткування та проведення освітньої діяльності комунального ліцею засновник має забезпечити відповідність такого закладу освіти вимогам, що визначені цим Законом, положенням про ліцей та ліцензійними умовами, у тому числі щодо:
- функціонування не менше двох класів за трьома профілями навчання на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання учнів);
- функціонування ліцею як окремої юридичної особи, відокремленої від початкової школи та гімназії, крім випадків, визначених цим Законом;
- забезпечення здобуття учнями профільної середньої освіти відповідно до профілів навчання з навчальним навантаженням та з можливістю обрання учнями навчальних предметів (інтегрованих курсів, інших освітніх компонентів) в обсягах, що визначаються законодавством;
- створення безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього середовища відповідно до вимог законодавства;
- підвезення (у разі потреби) учнів і педагогічних працівників до закладу освіти (місця навчання, роботи) та у зворотному напрямку до місця проживання (за потреби) на відстань, що визначається законодавством;
- забезпечення проживання учнів у пансіонах у разі, якщо час їхнього доїзду до ліцею буде більше норми, визначеної законодавством;
- забезпечення учасникам освітнього процесу вільного і безоплатного бездротового доступу до мережі Інтернет з характеристиками, що відповідають вимогам законодавства, у приміщеннях закладу освіти, у тому числі у пансіоні;
- забезпечення здобувачів освіти харчуванням у порядку та відповідно до вимог, визначених Кабінетом Міністрів України;
- відповідності іншим вимогам, визначеним законодавством.
Рішення про утворення початкової школи як структурного підрозділу у складі гімназії, його реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймає (приймають) засновник (засновники) такого закладу.
Під час утворення закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний враховувати вимоги ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.
{Частина перша статті 32 в редакції Закону № 1658-IX від 15.07.2021}
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
{Абзац другий частини другої статті 32 в редакції Закону № 1658-IX від 15.07.2021}
Реорганізація і ліквідація спеціальних закладів загальної середньої освіти допускаються лише після погодження проекту відповідного рішення засновника центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
{Частину другу статті 32 доповнено абзацом третім згідно із Законом № 1385-IX від 13.04.2021}
Заклади загальної середньої освіти можуть бути передані засновниками у комунальну чи державну власність відповідно до законодавства.
Найменування організатора громадського обговорення:
Тиврівська селищна рада.
Мета: врахування думки жителів Тиврівської територіальної громади при прийнятті рішень щодо оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти.
Запрошуємо вас долучитися до громадського обговорення проєктів рішень Тиврівської селищної ради, а саме:
- Про перспективний План модернізації та оптимізації мережі закладів освіти Тиврівської селищної ради на 2022-2024 роки;
- Про перепрофілювання (зміну типу), зміну найменування Закладу закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с.Строїнці Тиврівської селищної ради у Строїнецьку гімназію Тиврівської селищної ради та затвердження її Статуту в новій редакції;
- Про перепрофілювання (зміну типу), зміну найменування Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів смт Тиврів Тиврівської селищної ради у Тиврівський ліцей Тиврівської селищної ради та затвердження його Статуту в новій редакції;
- Про перепрофілювання (зміну типу), зміну найменування Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Красне Тиврівської селищної ради у Краснянський ліцей Тиврівської селищної ради та затвердження його Статуту в новій редакції;
- Про перепрофілювання (зміну типу), зміну найменування загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Жахнівка Тиврівського району Вінницької області у Жахнівську гімназію (з дошкільним підрозділом) Тиврівської селищної ради та затвердження її Статуту в новій редакції;
- Про перепрофілювання (зміну типу), зміну найменування загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Уяринці Тиврівського району Вінницької області в Уяринецьку гімназію Тиврівської селищної ради та затвердження її Статуту в новій редакції;
- Про реорганізацію юридичної особи – Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с.Гришівці Тиврівського району Вінницької області шляхом пониження ступеню та перейменування у Гришовецьку початкову школу Тиврівської селищної ради та затвердження її Статуту в новій редакції;
- Про створення юридичної особи шляхом перепрофілювання (зміну типу), зміну найменування Філії І-ІІ ступенів с.Василівка Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів смт Тиврів Тиврівської селищної ради у Василівську гімназію ( з дошкільним підрозділом) та затвердження її Статуту в новій редакції;
- Про реорганізацію Початкової школи з дошкільним підрозділом с.Іванківці Тиврівської селищної ради шляхом ліквідації;
- Про припинення юридичної особи (діяльності) – Філії І-ІІ ступенів с.Рахни- Польові Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с.Красне Тиврівської селищної ради шляхом ліквідації;
- Про створення юридичної особи шляхом перепрофілювання (зміну типу), зміну найменування Філії І-ІІ ступенів с.Черемошне Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с.Красне Тиврівської селищної ради у Черемошненську гімназію та затвердження її Статуту в новій редакції;
- Про створення юридичної особи шляхом перепрофілювання (зміну типу), зміну найменування Філії І-ІІ ступенів с.Дзвониха Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів смт Тиврів Тиврівської селищної ради у Дзвониську гімназію та затвердження її Статуту в новій редакції;
Тиврівська селищна рада працює відповідно до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, пунктом 30 статті 26 якого передбачено, що реорганізація або ліквідація закладів освіти комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Оптимізація мережі закладів освіти Тиврівської селищної ради – це процес удосконалення структури закладів освіти та форм організації освіти в селищній територіальній громаді на основі врахування потреб і особливостей територіальної громади з метою створення при наявному обсязі ресурсів максимально сприятливих умов для навчання і виховання школярів.
Основною метою оптимізації освітньої мережі територіальної громади є:
- створення необхідних умов для реалізації конституційного права громадян на освіту, безоплатного забезпечення кожній молодій людині повної загальної середньої освіти відповідно до вимого державного стандарту;
- підвищення якості освіти та її відповідність сучасним стандартам на основі ефективного використання потенціалу ресурсів кожного освітнього закладу.
Оптимізація має вирішити важливі соціально-освітні завдання:
- підвищення якості освіти і економічної ефективності функціонування закладів освіти;
- покращення доступу дітей і молоді незалежно від місця проживання до якісної освіти;
- урізноманітнення форм організації освіти й виховання;
- забезпечення варіативності освітніх послуг з урахуванням індивідуальних запитів учнів, зокрема осіб з особливими освітніми потребами, обдарованої молоді;
- забезпечення концентрації й ефективного використання матеріальних, кадрових та фінансових ресурсів регіону для підвищення ефективності освітнього процесу.
Процес оптимізації освітньої мережі враховує демографічну ситуацію, прогнозування дитячих контингентів, соціально-економічні умови громади і розглядається в комплексі вибору різних типів закладів і форм організації освітнього процесу: опорна школа, школа відповідного типу, ексернатна, індивідуальна, дистанційна форма навчання тощо. У разі відсутності можливості забезпечити функціонування закладу освіти у населеному пункті з малою кількістю дитячого контингенту, відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму селищної ради планує забезпечити гарантований підвіз здобувачів освіти до функціонуючих закладів освіти або проживання в пансіонаті.
Сьогодні на території Тиврівської селищної ради функціонує 7 закладів загальної середньої освіти, з них:
- два - Опорних ЗЗСО I-III ступенів з двома філіями;
- один - ЗЗСО I-III ступенів;
- три - ЗЗСО I-II ступенів;
- одна – Початкова школа з дошкільним підрозділом.
Великою проблемою територіальної громади є малокомплектність окремих закладів загальної середньої освіти (3 із 11, що становить 27 %) с. Рахни-Польові – 27 учнів, с.Уяринці – 39 учнів, с.Іванківці – 11 учнів.
Відсутні класи в сільських закладах освіти в селах: Рахни -Польові – 3 класи із 9, Черемошне – 6 класів із 9, Уяринці – 5 класів із 9, Дзвониха - 7 класів із 9, Гришівці - 7 класів із 9, Іванківці -1 клас із 4.
Школи з нижчою фактичною наповнюваністю класів у порівнянні з розрахунковою є найбільш затратними комунальними закладами (у перерахунку на одного учня). Пункт 28 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 №228, встановлює, що витрати на утримання установи повинні бути приведені у відповідність з бюджетними асигнуваннями. Надмірні витрати на утримання ЗЗСО позбавляють можливості інвестувати кошти громади у розвиток шкіл, які забезпечують більш високу якість освітніх послуг.
Створення єдиної територіальної громади надало жителям наших сіл широкі можливості для формування своєї унікальної та ефективної системи управління освітньою сферою, яка в кінцевому рахунку допоможе підвищити якість освітніх послуг і заощадити кошти громади.
Заходи з оптимізації шкільної мережі планується провести з метою створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів та вихованців. Рішення прийнятті Тиврівською селищною радою щодо оптимізації закладів освіти поширюватимуть свою дію для всіх учасників освітнього процесу.
До участі в обговоренні оптимізації закладів освіти Тиврівської селищної ради запрошуються всі мешканці Тиврівської селищної ради.
Відповідальна за проведення громадського обговорення – начальник відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Тиврівської селищної ради Касянчук Людмила Леонідівна.
Свої зауваження та пропозиції просимо надсилати з 03.10.2022 по 03.10.2023 на поштову адресу: вул. Тиверська, 30 смт Тиврів та електронну адресу: tyvryvokmst@gmail.com
Термін і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення, узагальнення висловлених в ході проведення громадського обговорення зауважень та пропозицій здійснюється організатором.
Після отримання висловлених пропозицій та проведеного аналізу відбудеться оприлюднення результатів громадського обговорення на сайті Тиврівської селищної ради.
Начальник відділу освіти,
культури, молоді, спорту та туризму
Тиврівської селищної ради Людмила КАСЯНЧУК